*

Veikko Tarvainen Mitä kello on silloin, kun kaikki kellot ovat pysähtyneet?

Suojatie, auto ja pyörä

Huomaavaisten ja välipitämättömien autoilijoiden määrä on kasvanut. Sama pätee myös pyöräilijöihin.

Kevään aikana minulle on kolmesti käynyt näin: olen lähtenyt ylittämään polkupyörän jatkeena olevaa suojatietä pyörällä, kun suojatien eteen on ystävällisesti pysähtynyt huomaavainen autoilija. Mutta sitten auton takaa on sujahtanut välinpitämätön autoilija. Aika läheltä on liipannut. Se vie vähäksi aikaa apeaksi.

Kun nyt pyöräilijöiden määrä moninkertaistuu, toivottavasti maltti ja huomaavaisuus lisääntyvät kaikkien asfaltinkuluttajien keskuudessa.

Helsinki on ahdas. Väljemmissä kaupungeissa pyöräilijöillä, jalankulkijoilla ja autoilijoilla on enemmän tilaa ja vähemmän konflikteja.

Kiireettömämmissä kaupungeissa ihmisillä on enemmän aikaa ottaa toiset huomioon.

Veikko Tarvainen

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Autoilija, joka ohittaa suojatien eteen pysähtyneen auton pysähtymättä, on tappoa yrittävä rikollinen eikä mikään "välinpitämätön". Tähän rikokseen suhtautumiseen täytyy tulla muutos. Suojatien eteen pysähdytään vain, jos joku on sitä ylittämässä tai stop-merkki vaatii. Vain tappo mielessä kukaan voi sääntöjen mukaan pysähtyneen ohittaa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Polkupyörän jatkeena oleva suojatie olisi kyllä oiva lisävaruste.

Tapauksessa toinen liikennesäännöistä piittaamaton on huomaavainen autoilija kun taas toinen on välinpitämätön autoilija.

Jos pyörätien jatkeena olevaa suojatietä ei ole merkitty kärkikolmiolla, autoilijan ei pidä pyöräilijää väistää. Pyöräilijällä on tilanteessa väistämisvelvollisuus. Etuajo-oikeuden käyttämättä jättäminen ei ole huomaavaisuutta, vaan liikennesäännöistä piittaamattomuutta. Sellainen tekee liikenteestä kaikille osapuolille vaikeasti ennakoitavaa.

Itse annan tilanteessa pyöräilijälle tietä vain, jos pyörällä liikkuu pieni lapsi. Kun pyöräilijä nousee pyöränsä päältä pois suojatien edessä, hänestä tulee jalankulkija. Silloin autoilijan pitää häntä väistää, olipa kolmiota tai ei.

Vuorela on oikeassa siinä, ettei suojatien eteen pysähtynyttä autoa saa ohittaa pysähtymättä missään tilanteessa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Polkupyörän jatkeena oleva suojatie olisi kyllä oiva lisävaruste" ja lisävarusteista puheen ollen olen ideoinut polkupyöräni runkoputkiin molemmille sivuille kiinnitettäviä kärkikolmioita, vieläpä niin, että poljinkampia pyörittävät jalkani jäisivät merkkilevyasetelman sisäpuolelle. Normien mukaisilla liikennemerkeillä varustettu pyöräni muodostaisi siten risteävään liikenteeseen nähden eräänlaisen "etuajo-oikeuden an sich".

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

Jos on kaksi kaistaa ja ajat ulompaan kaistaa. Ja auto on joko parkeerattu tai pysähtynyt toisella kaistalla liian lähelle suojatietä, niin että se haittaa suojatien näkyvyyttä, tällöin autoilijan tulee hiljentää /pysähtyä ennen suojatietä.

Ja mitä tulee tuohon sinun asenteeseesi muuten, niin ihmettelen kun et ole vielä ajanut kenenkään päälle.. Kyllä maalaisjärkeä saa käyttää liikenteessä. Varsinkin jos tilanne on tämäntapainen, Autoilijalle ei käy mitään mutta pyöräilijälle käy todella huonosti!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield

Jalankulkijana en useampikaistaisella tiellä luota, että liikennesääntöja noudatetaan vaan katson onko joku tulossa pysähtyneen auton vierestä ohi. Muutoin tuskin olisin enää hengissä.

Toimituksen poiminnat