*

Veikko Tarvainen Mitä kello on silloin, kun kaikki kellot ovat pysähtyneet?

Lisää verta? Tampere tänään ja 1918

Katselin uutisista Tampereen äärioikeiston marssia ja sen vastamielenosoitusta tai tarkemmin sanoen poliisien ja vastamielenosoittajien yhteenottoja.

Hyvä olisi tarkastella esimerkiksi Ruotsin ja Saksan vastaavia kokemuksia. Mihin äärioikeiston ja vastamielensoittajien väkivalta on johtanut?

Yksinkertaisesti ja odotetusti: lisää välivaltaa, kuten väkivalta johtaa eritoten silloin, kun oikeus otetaan omiin käsiin. Ruotsissa se ulottuu pahimmillaan yksittäisten aktivistien kotien tuhoamisiin ja vakaviin loukkaantumisiin ellei kuolemiinkin.

Äärioikeistoa voi ja kannattaa vastustaa muuten kuin väkivaltaisesti. Se on paljon tehokkaampaa, vaikka tie ei ole helppo,

Moni kummeksunnee, kun kysyn: kuinka kaukana olemme vuodesta 1918? Kuinka kaukana olemme vuodesta 1917?

Toki kaukana, mutta vihan määrällä mitattuna emme niin hirveän kaukana.

Viha kyti kauan ennen vuoden 1918 väkivaltaa. Pitkään se oli "vain" raivoisaa sanallista väkivaltaa, mistä on paljon dokumentteja.

Ranskan toukokuun 1968 keulahahmo Punainen Danny, Dainiel Cohn-Bendit puhui aikoinaan väkivallan viekkaudesta. Osa viehättyy siitä semminkin, kun kokee olevansa ehdottoman oikealla ihmisyyden asialla ja kokee oikeaksi vahingoittaa vastustajia fyysisesti. Sotajuttunsa on niin sotien veteraaneilla kuin katutappelujen veteraaneilla.

Viha kytee Euroopassa väkevänä. Ja melkein kaikkialla muuallakin.

Ehkä me emme halua oppia?

Turha toive varmaankin: kumpa me ihmiset jättäisimme edes eläimet älyttömyyksiemme ulkopuolelle. Ylen uutisten mukaan vastamielenosoittajat heittivät savupommeja hevosten jalkoihin. Ja poliisikoirat näyttivät olevan hyökkäysvalmiudessa.

Vuonna 1968 poliisien väkivalta radikalisoi opiskelijoita Euroopassa ja muualla. Nyt äärioikeiston ja heidän aggressiivisten vastustajiensa väkivalta radikalisoi toinen toisiaan. Aiemmin tämä on ollut nähtävissä nettikeskusteluissa muidenkin kohdalla sanallisen väkivallan suhteen. Hyvä olisi huuhtelijoiden tietää vastuunsa,

Ehkä ei ole sattuma, että väkivaltaisimmimat kahakat ovat tänäänkin tapahtuneet Tapereella? Toistamispakko?

Veikko Tarvainen

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Taidat pelotella.
Paras tapa suhtautua asiaan on ignoroida se. Annetaan tehtävään varattujen virkamiesten hoitaa oma työnsä.
Kansan kustantama Yle lähettää omien sanojensa mukaan 300 uutislähetystä joka vuorokausi. Se tarvitsee tällaista .Se on paha. Tosi paha.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Tamperelaisena olen sitä mieltä, että vuotta 1918 ei pitäisi nostaa turhaan esiin, joskaan ei unohtaakaan. Ja jonkinlaiset mittasuhteet saisi olla, varsinkin jos nostaa otsikkoon.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

Olet oikeassa.
Terveisiä Tampereelle.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Manselaisena samaa mieltä.

"Lukeminen avartaa" sano Donnerkin.
Ja nyt tuon ajan historiaan on hyvä mahdollisuus oikaista 100v kestäneet Propakandat . Arkistot on avattu ja löytyy uusia näkökulmia tuosta ajasta mistä oikeisto on vaiennut.
"Keppinä" se on käynyt hyvin työväestölle näihin päiviin saakka.
Oliko puolustus-sota tuolloin.(Tsaarin miehiä tuhansia vielä täällä).
Oliko sisällis-sota vai ns.laiton lakko? (sopimuksiahan ei ollut)
Tehdastyöläiset/torpparit vaati työoloihinsa muutoksia .
12t työpäivät ,muualla jo 8t Euroopassa.

Taksvärkkipäivät torppareilla.

Käyttäjän MarkkuTurpeinen kuva
Markku Turpeinen

Miksi "äärioikeisto" on nyt aktivoitunut? Siksi että EU:n malliopilas Suomi on päättänyt toimia maailman sosiaalitoimistona, pankkina ja vaihtaa pottunokkaiset, persjalkaiset lihaasyövät heterot Afrikan, Aasian ja Lähi-Idän lukutaidottomiin nuoriin miehiin.
Suomalaiset ukot kuolevat alle viiskymppisinä sydän- ja verisuonitauteihin, alkoholismiin ja itsemurhiin. Naisille, jotka elävät 20 - 30 vuotta kauemmin löytyy töitä ja lystiä VOK:eista tai lukemattomista yhdistyksistä, joissa uussuomalaisia kotoutetaan.
Ystäväni, joka on seurannut näitä yhdistyksiä, sanoi että ne ovat Suomen tehokkaimpia paritusyhdistyksiä. Jopa papit ja kanttorit löytävät sieltä uudet miehet huolimatta siitä että näillä on jo perheet Irakissa ja Afganistanissa.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

lainaus:
Kuinka kaukana olemme vuodesta 1917?

Ei kovin kaukana. Kun lukee sen ajan valtaapitävien suhtautumista työväestöön.
Mitään sopimuksia,lakeja ei työelämässä ollut ,niistä päätti yksipuolisesti vain "herrat"
Oli nälkää,asunnottomuutta,työttömyyttä .

100v sen jälkeen:
600 000 työtöntä joiden kohtalosta päättää vain "herrat". Ei noudatetaa työsopimuksia ei perustuslakia sosiaaliturvan kohdalla.
7 000 koditonta,nälkää ja leipäjonot.
n.700 000 köyhää.

Asiantuntijat varoittelevat: Eriarvoisuus ja tuloerot voi vaarantaa yhteiskuntarauhaa .
(ei se Aatukaan muuta tarvinnut kuin työttömyyden ja -30 luvun syvän laman ja nälän.)

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#5

>Oli nälkää,asunnottomuutta,työttömyyttä .......

ooo

Mikä jäi pois? Kaikkein hirvittävin; tappaminen.
Siksi kannattaa harkita voiko verrata nyky Tampereen olosuhteita vuosien 1917- 1918 Tampereeseen.

Suomessa on hyvä elää. Totta on että ihmisiä elää ahdingossa, mutta mikä on perimmäinen syy tähän kussakin tapauksessa, ei ole helppo sanoa.
Jos verrataan pelkästään hyvinvoiviin ihmisiin, ahdinkoa on aina.

Käynti Viron maaseudulla avaa silmiä.

Käyttäjän Marja-LiisaKalkela kuva
Marja-Liisa Kalkela

Käynti Leipäjonoissa voi auttaa.
Samoin tämän hallituksen lakien sorvailu vain 600 000 työttömälle.
Tai lakien sormeilu vain työttömien kohdalla.

Kun 600 000 työttömyysturvaa leikataan taas 1.1-18 viedään yli miljoonalta leipä suusta.Työttömien lapsiltakin.

Lapsilisät,kotihoidontuet,lapsiperheen muut tuet vietiinkin lapsilta jo 23 vuotta sitten -94.
Laman-lapsia jo kolmannessapolvessa. Yhdenvertaiset mahdollisuudet kuin tuloja saavillakin ?

Jos hyvätuloinen ja rikas pistää 12xvuodessa 17v lapsilisät pankkiin tilille on se verovaroista 20 000 "opiskelurahaa" tai pesämuna oman asunnon ostoon.
Onko opiskeluun yhdenvertaiset lähtökohdat kaikilla?
Onko kun nyt on tulossa maksut opiskeluun jotka ennen oli ilmaisia kaikille.

Viro,Ruotsi,Afrikanmaat vertailu ei koske Suomen oloja .
Me asumme Suomessa ei Virossa.

Käyttäjän htoyri kuva
Hannu Töyri

He ovat työväenluokkaisia nuoria miehiä jotka (tai osa heistä) sanovat olevansa kansallissosialisteja. Natsiksi nimittely on vihapuhetta.

Käyttäjän petterihiienkoski kuva
Petteri Hiienkoski

"Äärioikeistoa voi ja kannattaa vastustaa muuten kuin väkivaltaisesti. Se on paljon tehokkaampaa, vaikka tie ei ole helppo,

Moni kummeksunnee, kun kysyn: kuinka kaukana olemme vuodesta 1918? Kuinka kaukana olemme vuodesta 1917?

Toki kaukana, mutta vihan määrällä mitattuna emme niin hirveän kaukana."

Olen samaa miestä että äärioikeistoa voi ja kannattaa vastustaa muuten kuin väkivaltaisesti. Samoin on syytä vastustaa äärivasemmistoa.

En pitäisi unohtaa että 1918 tilanteessa vasemmistolle ei kelvannut länsimainen demokratia, koska se oli muka "porvallista". Mutta eihän se kelvannut äärioikeistollekaan 1932.

On tärkeää puolustaa länsimaista demokratiaan laillisin keinoin. Jos niistä luovutaan ollaan luovuttu länsimaisesta demokratiasta.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset